Hvordan slutte å snuse

Hvordan slutte å snuse

Noen klarer å slutte på dagen, mens andre trenger flere forsøk. Vi gir deg våre beste tips og råd til å slutte å bruke snus, en gang for alle.

Forbered deg godt

Det finnes flere måter å slutte å røyke eller snuse, og for mange hjelper det å legge en plan. Sjansen for å klare å slutte øker dersom du bestemmer deg for en sluttdato, gjerne 2-4 uker frem i tid. I denne perioden kan du enten snuse slik du pleier, eller begynne med å endre vanene dine.

Gjør dette for å endre vanene dine:

  • Bli bevisst på hvilke situasjoner som kan bli utfordrende når du skal slutte
  • Øve deg på å være uten snus i noen timer
  • Veksle mellom vanlig snus og nikotinfri snus
  • Bytte til porsjonssnus dersom du bruker løssnus
  • Tenke over hva som motiverer deg til å slutte

Motivasjon

Motivasjon er kjempeviktig for å lykkes med snus- og røykeslutt. Du bør derfor bruke tiden frem til sluttdato på å tenke over hva som er dine største motivasjonsfaktorer, og sette deg noen mål. Hva er dine grunner til å slutte med snus? Er det noe du ønsker å oppnå?

Gode grunner til å slutte med snus:

  • Du sparer penger
  • Du blir kvitt uvanen
  • Du slipper å få snusboks slitasje på buksene
  • Du slipper avhengigheten

Bestem deg for hva som er dine viktigste grunner, og finn måter å minne deg selv på det. Du kan for eksempel skrive ned hva som motiverer deg på post it-lapper, og henge de opp på strategiske steder. Er det vanskelig å finne motivasjon, kan du lese deg opp om avhengighet hos Norsk Helseinformatikk.

Hvordan slutte å snuse

Tvil

Fordi du er avhengig av nikotin, kommer du sannsynligvis til å kjenne på litt usikkerhet og tvil når sluttdatoen nærmer seg. Dette er helt normalt, men det kan være lurt å forberede seg slik at du ikke lar tvilen overtale deg.

Slik takler du tvilen

  • Skriv ned hvorfor du liker å snuse, og hva du kommer til å savne.
  • For hver ting du føler at du gir opp ved å slutte å snuse, finner du noe du vinner ved å være snusfri.
  • For eksempel: Jeg liker å snuse fordi det hjelper meg gjennom en oppgave, og jeg kommer til å savne følelsen av belønning. Etter at jeg har sluttet å snuse kommer konsentrasjonen til å være mye bedre enn før, og jeg kommer til å føle meg fri og være stolt.

Dette er en god metode for å komme tvilen i forkjøpet, og lære seg å takle negative tanker. Husk å være ærlig og realistisk med deg selv.

På sluttdagen

Når sluttdagen endelig kommer, er det viktig at du slutter helt. De tre første dagene er vanligvis de verste, og du kan føle deg svimmel, irritabel, rastløs og i dårlig humør. Fortell menneskene rundt deg at du har sluttet å snuse, slik at de kan vise hensyn og forståelse.

Slutta-appen er en gratis app fra Helsedirektoratet som er utviklet for å gjøre det enklere å slutte med røyk eller snus. Appen sender daglige motivasjonsmeldinger, og beregner hvor mye penger du sparer på å ikke kjøpe snus. Finn flere gode råd og tips på helsenorge.no

Lindre abstinensplager

Dersom du trenger det kan du bruke legemidler for å lindre abstinensplagene. Det finnes en rekke nikotinlegemidler som hjelper, både med og uten resept. Snakk med legen din om hva som passer best for deg.

Tobakk- og nikotinfri snus kan også hjelpe mot suget etter snus under leppa. For andre hjelper det å holde seg i fysisk aktivitet, spise drops og pastiller, drikke masse vann eller unne seg ekstra god mat i en periode.

De verste plagene går over i løpet av noen få dager, og de fleste er kvitt abstinensene helt etter 2-4 uker.

Hvordan slutte å snuse

Veien videre - bli helt fri

Noen klarer å slutte på første forsøk, mens andre trenger flere forsøk på å lykkes. For hver gang du prøver å slutte, øker sjansene for at du skal klare det. Dette er derfor ingenting å bekymre seg for.

Mange forteller at det er verre å kvitte seg med vanen enn med nikotinen, og det er nå du skal fokusere litt ekstra på hva som motiverte deg til å ønske å slutte. Blir det for ille kan du ty til nikotinfri snus.

Lykke til!

Les mer: Hva gjør snus med kroppen?