
Nytt prissegment på snus gir kundene snus fra 39 kr pr boks.
I Norge røyker nå kun 1% av befolkningen daglig. Snusen har tatt over og prisen er en viktig faktor. Kreftforeningen advarer, men Karl Erik Lund i Folkehelseinstituttet mener vi skal være glade for snusens inntog. I en artikkel publisert i VG i januar i år blir det diskutert om det er positivt eller negativt at vi har byttet ut røyken med snus.
Norske nettaktører som Snushjem har gått i bresjen for en lansering av et nytt prissegment med lavere priser, noe som innebærer snus fra 39 kroner pr boks. Nå kan vi handle snus til «Svenske priser» i Norge noe som gjør valget av snus itedefor røyk til et naturlig valg for nordmenn.
Norge er godt på vei til en røykfri ungdomsgenerasjon.
Det er stadig nedgang i antall dagligrøykere, og spesielt blant unge. Statistikken viser at i Sverige og Norge har snus tatt over for sigarettrøyking for brukere av nikotin, i tillegg til at snus er et av hovedhjelpemiddlene for de som ønsker å slutte å røyke. I artikkelen mener Folkehelseinstituttets (FHI), Karl Erik Lund at snusens fremtog er til gagn for folkehelsen mens kreftforeningen advarer. FHIs tall fra 2015 tilskriver 6300 årlige dødsfall røyking. Til Dagsnytt 18 svarer Lund at å sammenligne skadevirkningene ved røyk og snus er som å «sammenligne kinaputter og dynamitt»:
- Røyking er ekstremt mye farligere enn å bruke snus. Og utviklingen er veldig positiv. Vi har gått fra bruk av helsefarlig tobakk som forbrenner – røyk er livsfarlig i forbrenningsfasen – til snus, som er langt mindre farlig, sier Lund til VG.g
Lund mener utbredelsen av snus er bidragende faktor til at vi nå ser konturene av en røykfri genererasjon - noe vi skal være glade for da det er en «kjempemessig skadereduksjon for de ungdommene som har valgt snus i stedet for røyk». Han viser til at unge som har begynt med snus på 2000-tallet har hatt mange av de samme karakteristika som særmerket røykerne. Det er ifølge rusmiddelsforskeren en gruppe som trolig ellers ville begynt å røyke.
Du kan lese VGs artikkel HER.